1975 - 2017.
BMW Art Car Project blev introduceret af den franske racerbilchauffør og auktionær Hervé Poulain, der ønskede at invitere en kunstner til at skabe et lærred på en bil.
Grundet COVID-19 restriktionerne er vores Showroom lukket frem til 7/2 2021. Vores telefoner og værksteder har normale åbningstider. Se mere info her.
Den første gang, en BMW blev omdannet til et kunstværk, var i 1975. Alexander Calder blev inspireret af den franske auktionær og racerkører, Hervé Poulain, til at producere den første BMW Art Car nogensinde. Den amerikanske kunstner brugte kun primære farver og distribuerede dem i brede strækninger over lakering af BMW 3.0 CSL. Brug af forskellige farver inden for de enkelte elementer i bilens struktur bidrager til illusionen af bevægelse i billedet som helhed.
Dengang blev bilen præsenteret som et kunstværk som senere deltog i 24-timers løbet i Le Mans. Verdens første BMW Art Car var også et af Calders sidste kunstværker, da han døde samme år.
Født i 1898 i Philadelphia, startede Alexander Calder som ingeniør. Men så blev han overvundet af den arvelige trang til at følge i sin fars og bedstefars fodspor, som begge var billedhuggere. I en alder af 25 år deltog Calder i "Art Student League."
Hans velkendte abstrakte kunstværker med titlen ”Mobiles” var i øjnene på mange af de mest innovative amerikanske skulpturer i det 20. århundrede. Efter at have afholdt en række vellykkede udstillinger i Europa og USA flyttede Calder til Saché i Frankrig i 1956. Han døde i New York i 1976.
BMW, som Alexander Calder startede Art Car-serien med i 1975, var et af de sidste værker, han producerede før hans død. Det skulle også være en af de mest interessante. Ved maling af en ægte racerbil havde Calder muligheden for at arbejde og lege med farve og form i bevægelse.
Allerede i 1973 havde han gjort noget lignende ved at male et passagerfly af Braniff South American Airlines. Ikke desto mindre repræsenterede "Art Car" -eksperimentet en usædvanlig udfordring. En billedhugger - der normalt er vant til at fremstille sine egne former kom i overensstemmelse med eksisterende teknologi ved at forsøge at stemple sin egen uforlignelige karakter på den.
"“Where everything is already perfect, there can be no fulfillment.”
- Alexander Calder
Han opnåede dette ved at frigøre sig fra de formelle begrænsninger, "pålagt" af bilen. Ved at "ødelægge" bilen kunne Calder udføre sin egen kunstneriske stil. Med sit arbejde med bilen vendte han tilbage til stærke farver og attraktive buede vidder, som han anvendte generøst. Alexander Calder var også til stede ved Le Mans 24-timers løb som gæst for at være vidne til hans værks premiere.
Art Car designet af Alexander Calder blev kørt i Le Mans 24-timers løb i 1975 af den amerikanske Sam Posey og franskmændene Jean Guichet og Herve Poulain. Dette var den første og eneste lejlighed, hvor denne bil skulle deltage i løbet. Efter syv timer måtte bilen gå på pension på grund af en beskadiget drivaksel og har været til udstilling lige siden.
I 1976 kørte denne BMW 3.0 CSL rundt i løbet med 300 km/t ved Le Mans 24-timers løb, hvilket ikke er noget usædvanligt for en BMW racerbil. Hvad der skiller sig ud var det faktum, at det var en højhastigheds BMW Art Car designet af Frank Stella.
Præsentationen af verdens anden BMW Art Car skabte enorm forventning, da kunstverdenen stadig var overvældet af den første BMW Art Car.
Forventningerne til anden generation var mere end opfyldt, da Stella udtænkte et sort/hvidt design baseret på overdimensioneret grafpapir. Udskårne linjer over hele karrosseriet forstærker bilens geometriske udseende. Frank Stella, født i 1936, forklarede tankegangen bag hans kunstværk, “My design is a kind of blueprint applied to the entire body of the car.”
Født i 1936 i Malden, Massachusetts, begyndte Stella at studere kunst på Phillips Academy i Andover i en alder af 14 år og fortsatte med at studere historie i Princeton. Herefter startede han et studio i New York, hvor mange af hans meget roste "Transitional Paintings" og "Black Paintings" blev produceret.
En udstilling af hans værker blev afholdt på Museum of Modern Art allerede i 1959. I denne kreative periode er indflydelsen fra de abstrakte ekspressionister umiskendelige. "Post abstractionist", et stort pop-art-maleri, han producerede i 1960'erne, er nu kunsthistorie.
Mellem 1960 og 1980 udstillede Stella over hele verden, mens han fortsatte med at arbejde som lærer.
Frank Stella konverterer ikke kun sine ideer til forskellige medier - han er også en passioneret motorsportfan. Af samme grund var han meget mere fast besluttet på at få succes, da han påbegyndte opgaven med at dekorere en BMW coupe tilbage i 1976.
Mens han arbejdede på sin udkastet, distancerede Stella sig fra sin sædvanlige tilfældige stil og søgte inspiration fra bilens tekniske side. Resultatet: et sort/hvidt firkantet gitter med en jævnhed og præcision, der minder om overdimensioneret grafpapir. Inden for dette gitter løber mønsterlignende, stiplede linjer over karrosseriet, hvilket tyder på, at Stella måske har ønsket at skære bilen ud og samle den igen i en ny form.
"My design is like a blueprint transferred to the bodywork"
- Frank Stella
Gittermønstret - et træk ved både Stellas tidligere og senere kreative perioder - bruges ofte af ham som en slags scene, hvor et malet drama finder sted. Imidlertid var Stella imod enhver overfortolkning af sit arbejde. Hans egen vurdering var, hvis noget, forbeholdt: "The resulting colored pattern should be regarded as agreeable decoration."
Stellas coupe deltog i 1976 ved 24-timers løbet Le Mans, men var ikke blandt de bedste ved afslutningen. Efter sin debut deltog bilen i endnu et løb, i Dijon, Frankrig. Det skulle køres af Ronnie Peterson, en racerkører med international anseelse, og en af Stellas venner. Peterson var imidlertid involveret i en dødelig ulykke under den italienske Grand Prix i Monza i 1978. Til minde om sin ven producerede Stella en serie malerier med titlen "The Polar Co-ordinates for Ronnie Peterson."
1977 BMW 320i Group 5 Race Version.
BMW Art Car nummer tre blev et værk af Roy Lichtenstein, et af de mest populære af alle BMW Art Cars, BMW 320 Group 5.
Kunstneren havde dette at sige om sit værk: "I invested as much thought and effort as possible." Resultatet af disse bestræbelser er en harmonisk kombination af aerodynamikken i karrosseriet med æstetikken i dekorationen, det er trods alt et af de "hurtigste" kunstværker, verden nogensinde har set. Lichtensteins berømte tegneseriestil afspejles i værket på bilen.
Født i New York i 1923 betragtes Roy Lichtenstein generelt som faderen til amerikansk popkunst. I årene før 1938 malede han portrætter af jazzmusikere. Derefter deltog han i kurser afholdt af "Art Student League" og studerede derefter kunst i Ohio.
Hans efterfølgende arbejde spredte sig over kubisme of ekspressionisme. I slutningen af 1950'erne begyndte Lichtenstein at beskæftige sig med kultur som tegneserier og reklamer. Hans første pop-art-billeder dukkede op i 1961.
Efter hans karikaturer af "American Way of Life" eksperimenter med kendte kunstværker og forskellige skulpturer og film, afholdt Museum of Modern Art i New York et omfattende retrospektiv af Lichtensteins arbejde i 1987. Han døde i New York i 1997.
Roy Lichtenstein beskrev selv hans arbejde med designet til hans racerbil - en BMW 320i - tilbage i 1977:
”I wanted to use painted lines as a road, pointing the way for the car. The design also shows the scenery as it passes by. Even the sky and sunlight are to be seen … you could list all the things a car experiences – the only difference is that this car mirrors all these things even before it takes to the road.”
Når vi man nærmere på bilen, skaber bilens design et billede af passerende landskaber. Og skønt Lichtensteins tegneseriekunst allerede var en saga blot på det tidspunkt, er hans BMW Ar Car tydeligt inspireret heraf. De langstrakte farvede striber fungerer som "speedlines" - en funktion, der bruges i tegneserier til at antyde hastighed. Selv de store prikker, der bruges af Lichtenstein, "Benday Dots", minder om hans berømte tegneseriebilleder.
"“I thought hard and put all I had into it."
- Roy Lichtenstein
Harmonien mellem forudbestemte aerodynamiske træk og fri komposition er lige Lichtenstein. Det er et udtryk for hans kunstneriske kreativitet, kunsten skal være et element i hverdagen - dens temaer og inspiration skal komme fra almindelige menneskers liv.
Da bilen var færdig fejrede Roy Lichtensteins BMW Art Car ikke en, men to premierer, som et kunstværk i Centre Pompidou i Paris og som en racerbil i Le Mans 24-timers løb. Deltagelesen ved Le Mans blev drevet af franskmændene Herve Poulain og Marcel Mignot. Bilen sluttede som nr 9. samlet og hurtigst i sin klasse.